keskiviikko 18. marraskuuta 2015

#sjginromania

Vihdoin ollaan taas koto-Suomessa. Hieno reissu takana, täynnä upeita paikkoja, ainutlaatuisia kokemuksia, kymmeniä tunteja bussissa istumista, tuhansia itse kunkin räpsimiä valokuvia, huonoja läppiä ja kolmen ruokalajin aterioita (siis oikeasti, miten mun enää pitäisi pärjätä pelkällä pääruoalla?). Koska kuvia kertyi ihan kiitettävästi tuolta reissulta varsinkin parilta ensimmäiseltä päivältä, laitan vain tietyn päivän kuvat ennen siitä päivästä kertovaa tekstipätkää. Selkeää? ;)

Keskiviikkona herätys oli tosiaan 2:45, 3:22 lähdettiin ajamaan kotoa. 3:28 oltiin Itiksessä, otettiin kanttori kyytiin ja 3:46 saavuttiin lentokentälle. Tarkat ajat ihan vaan koska käsittämättömän nopeasti päästiin, kello kolmelta ei ihan hirveästi ruuhkaa tai punaisia valoja ole! Check-in oltiin tehty supermodernisti etukäteen netissä, ja boarding passina toimi kännykän näytöllä oleva QR-koodi. Kauhistuttavaa. Yhteisestä matkakassasta ostettiin kaikille aamupalaa, ja kuudelta lähti kone kiitämään Müncheniä päin. Vaihto Bukarestiin, jossa meitä odotti aurinko ja hyvinkin mahdollisesti parikymmentä astetta lämpöä. Syötiin, käytiin kaupassa ja asetuttiin seuraavaksi seitsemäksi tunniksi bussiin. Taukopaikalle saapuessamme aurinko oli juuri laskemaisillaan, ja se puoli tuntia meni lähes kokonaan valokuvia ottaessa. Oltiin yhdeksän aikaan perillä Iasissa. Yövyimme paikallisen teologiopiston hotellissa, jossa meidät myös joka päivä ruokittiin. Huoneet olivat ihanat, ja kokonainen kerros oli varattu meidän seurueelle.

Torstaina kiertelimme kaupungin kirkkoja ja luostareita, teimme pienen kierroksen paikalliseen kauppakeskukseen, ja myöhemmin illalla lauloimme kuoron kanssa eräässä erittäin kauniissa kirkossa yhdessä paikallisen mieskuoron kanssa. Osa kappaleista meni superhyvin ja osa ei ihan, mutta ihan siistiä se kuitenkin oli. Päästiin paikallisiin televisiouutisiinkiin!

Perjantaina lähdimme aikaisin bussilla matkaan. Koko päivä meni bussilla kierrellen ja vieraillen useissa luostareissa lähellä Karpaatteja. Kuulimme historiaa vanhoista kirkoista ja niiden upeista maalauksista, otimme (totta kai) paaaljon valokuvia ja saimme vierailla luostareiden kaupoissakin ja vähän shoppailla, hehe. Yövyimme yhdessä luostarissa, jonka hotellihuoneet olivat myöskin erittäin mukavat. Söimme illallista ja aamulla aamupalaa, käväisimme palveluksissa ja kiersimme paikkoja. Taas bussiin ja useiden luostareiden kautta takaisin Iasiin illalliselle.

Sunnuntaiaamuna lähdimme läheiselle kirkolle, jossa osallistuimme liturgiaan ja jossa me lauloimme osan laulettavista osioista. On se Romanian meininki ihan erilaista Suomeen verrattuna, kirkkoja varmaan kymmenen kertaa enemmän kuin Helsingissä ihan pienellä alueella, tämäkin kirkko oli todella iso, ja loppupalveluksesta aivan täynnä! Siis kuvitelkaa Suomessa vaikka porukka jossain klubilla odottamassa keikkaa, ja sitten kuvitelkaa sama tungos kirkkoon. Useissa kirkoissa oli jopa kaiuttimet ulkopuolella niitä varten, jotka eivät sisälle mahdu. Palvelus kesti pidempään kuin Suomessa ja ihmiset olivat selkeästi hartaampia, ulkoisestikin huomasi, kuinka iso ja tärkeä juttu heille oli olla siellä. Lounas, kotiinviemisiä romanialaisilta, joiden kanssa olimme kiertäneet ja jotka tätä matkaa olivat olleet järjestämässä, lisää kaupunkikiertelyä. Lopulta pääsimme taas shoppailemaan. Mitään en kuitenkaan löytänyt, vaikka enemmän tai vähemmän lupaavaa kamaa näinkin. Sephorasta bongasin ihanan tummanpunaisen huulipunan, jollaista olenkin jonkun aikaa jo etsinyt (kestää pitkään ja kuluu pois todella nätisti!), ja paikallisesta hypermarketista mun oli pakko ostaa sellainen iso apinapehmo, se oli vaan niin söpö ja pehmoinen ja halpa, etten millään voinut jättää sitä sinne! Vielä vietettiin viimeistä iltaa yhdessä romanialaisten teologiopiskelijoiden, joihin olimme jo ehtineet matkalla tutustua, kanssa. Leikimme niin Lälly-leikkejä kuin romanialaisten omia leikkejä, tanssimme ja lauloimme.

Osa nukkui ja osa ei, ja kolmelta aamuyöllä alkoi kotimatka. Apina, joka nyttemmin on ristitty Tossavaiseksi, toimi bussissa vallan mainiosti mun ja Rauhan tyynynä, ja kuuden tunnin ajomatka meni yllättävän nopeasti, kun torkkui suurimman osan matkaa. Lufthansa lakkoili, mutta pääsimme kuin pääsimmekin kotiin, ja vielä aikaisemmin kuin alunperin oli tarkoitus. Ehkä näin oli tarkoitettu. Hieno oli kuitenkin reissu, koettiin paljon ja tutustuimme ja lähennyimme matkaporukan kesken paljon. En tiedä, lähtisinkö Romaniaan uudestaan, kulkukoiria ja -kissoja (joista yksi auton alle jäänenä :( ) ja likaiset huoltoasemat. Olen kuitenkin erittäin onnellinen, että tällä kertaa lähdin.

Instagramista löytyy paljon matkakuvia hashtagilla #sjginromania, ja Pöllökän seikkailut mun Instassa löytää tägeillä #pöllökkämatkustaa ja #pöllökkäseikkailee!

4 kommenttia:

1. Kivan pitkä postaus :)! Ja hienoja kuvia :>

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha no kiva että pituus on plussaa! Hirveästi piti kuvia jättää ulkopuolelle, alkuperäinen 57 kuvaa hirvitti jo ajatuksena..:D mutta kiitos! (ja 500. kommentti, jee <3)

Poista
  2. Ootteks te viel Alexin kanssa yhessä? =) Miksei sitä oo näkyny blogissa

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On Alen oma toivomus olla poissa mun blogista :)