sunnuntai 10. elokuuta 2014

Merten yli etelään

~tämä reissu oli siis noin puolitoista kuukautta sitten, ja siitä asti olen tätä postausta kirjoittanut~

Mun ollessa Lällyssä töissä lastenleirillä, äiti soittaa ja kertoo lähtevänsä Tallinnaan. Yksi yö laivassa ja yksi hotellissa, samalla lailla, kuin silloin viimeksi kun oltiin porukalla, silloin ennen juhannusta. Ei oo reilua, mäkin haluan Tallinnaan. Äiti lupasi uuden reissun ennen loman loppua.

Ja niin me lähdettiin, viikkoa myöhemmin. Yksi yö laivassa ja toinen hotellissa. Koska vanha tuttu Silja Europa lähti seilailemaan Australian merille, menimme Baltic Queenilla, sen ensimmäisellä matkalla Helsinki-Tallinna -väliä. Aloin jo matkatoimistossa kauhistella Titanic junioria, mutta virkailija ystävällisesti kertoi laivan olevan jo kokenut seilaaja, ennen vain reitillä Tukholma-Tallinna. Laiva lähti Länsisatamasta 18:30, mutta mehän oltiin jo heti viiden jälkeen hytissä lämmittämässä sänkyjämme. Ei me sitä laivaa itsessään hirveästi kierrelty, supermarketit katsastettiin ja boutiquen hintoja kauhisteltiin. Mun alkukesästä ostamat ballerinat ovat onnistuneet jalkojeni tappamisessa sen verran hyvin, että uusien kenkien ostaminen oli enemmän kuin ajankohtaista. Kun ballerinat olivat lisäksi läpimärät rankkasateesta, käppäilin ympäri laivaa likaisilla (ja myös erittäin märillä...) balsusukilla... jäivät muuten myöhemmin roskina hotellin lattialle :'D

Perjantaiaamuna sitten herättiin kasin aikoihin. 9:45 oltiin ilmaisbussissa matkalla Rocca al Mare -kauppakeskukseen, jonne päästyämme menimme aamupalalle. Äidin toiveesta tämä tarkoitti käytännössä siis Mäkin pirtelöitä... Näistä lisää tässä postauksessa ;) Kävimme Prismassa, ostin rajauskyniä ja kynsilakkoja ja äiti osti mulle koulutarvikkeita (Tallinnassa älyttömän paljon halvempaa..!). Virossa on ärsyttävää, kun vihoissa on pienemmät ruudut, kuin ne 0.7cm x 0.7cm, mihin Suomessa ollaan totuttu. Käväistiin Marks&Spencerillä, tuo ihana brittien oma tavaratalo, jota ei Suomessa tapaa. Mä jotenkin eksyin lastenosastolle, ja sieltä bongasin nämä ihanat kengät, vielä mun kokoa! Korkoa oli just sopivasti ja oli nuo aika söpötkin. Ikävä kyllä eivät täysin mukavilta jalassa tuntuneet, kantapään kiertävä lenkki taisi hiertää.

Lapsille tehdään liian ihania vaatteita. Mäkin haluan. Ite oon vielä niin pieni (160cm), että mulle helposti löytyisi lastenosastolta aivan hyvin päälle mahtuvia vaatteita. Lastenvaatteissa toki leikkaukset ovat erilaisia, ja esimerkiksi Marimekon lasten Tasaraita-paidan koot 164-170 vaikuttavat mulle aivan liian isoilta joka suuntaan. Talvella ostin itselleni Kuomat lastenosastolta, värivalikoima ei ollut niin suuri eikä vaikuttava, mutta hinta oli puolet aikuisten kenkiin verrattuna. Pitäisi useammin käydä lastenosastoja kiertelemässä! :D Äiti osti Marks&Spenceriltä kivan neuletakin (josta mulla ei nyt ikävä kyllä ole kuvaa :/ sininen, jossa sellaista pitsijutskaa selässä :) ).

Vaikka yleensä ulkomailla kieltäydyn astumasta vaatekauppoihin, jotka myös kotimaasta löytyvät, tällä kertaa tein NewYorkerin kohdalla poikkeuksen, käyn siellä Suomessa niin harvoin eikä valikoima vain tunnu kotona samalta. Siellä oli ihanat kolmen ja viiden euron rekit, joita läpi selailin hyvän tovin. Harmikseni monen ihanan (ja halvan!!) paidan kohdalla ei vain kokoja löytynyt :/ Kirottu pienuuteni! Muutama vaate pääsi sovituskoppiin kanssani ja yksi kotiin asti!

Kiire alkoi iskeä ehtiä 11:00 lähtevään bussiin, joten ehdin vain vilkaista paria hyvännäköistä (ja vierasta...) kauppaa. Bussilla seuraavaan kauppakeskukseen, Kristiineen! Siellä kierrettiin pari kenkäkauppaa (montaa montaa paria sovitin, mutta ei löytynyt sitä "unelmien paria"..:D) ja mentiin syömään. Tosiaan kun oltiin vain ne pirtelöt syöty, niin nälkä oli jo aikamoinen! Oltiin jo etukäteen sovittu, että suunnaksi otamme ravintola Da Vincin, useampaan otteeseen hyväksitodetun italialaisen. Näitä paikkoja olen nähnyt ympäri Tallinnaa, mutta tuo Kristiinen ravintola on ainoa, missä ollaan käyty.

Ruokia odotettiin vähän liian kauan kiireiseen aikatauluumme nähden, ja syötyämme meidän piti aikalailla suoraan lähteä bussille, seuraava kun menisi vasta kahden tunnin päästä ja äiti halusi jo lepäämään. Bussi ajoi suoraan hotellin eteen, saimme huoneen avaimet ja raahasimme itsemme huoneeseen. Siellä lepäiltiin ja oltiin jonkin aikaa, kunnes lähdettiin Rotermannille päin. Tallinnassa ehdottomasti halusin käydä Bershkassa, sitä kun ei Suomesta löydy. Kun sieltä en keksinyt mitään ostettavaa, piti käväistä vielä viereisessä Pull&Bearissa, jossa mua odotti tämä ihana neuletakki!!

Pull&Bearissa oli myös yksi ihana paita, jossa naisen hahmolla oli kissan pää ja ylhäällä joku fiksu teksti. Äidin mielestä se oli vain liian outo, eikä antanut sitten mun ostaa sitä :( höh! Matkaa jatkettiin sellaiseen perusvirolaiseen kauppaan, jossa saa eurolla pikkuhousuja ja sukat hintaan 0,19€. Sukkia me ostettiinkin, mooontaa väriä (ihania, vitsi kun en ottanut kuvia! :D). Sitten äiti hinasi mut kampaajalle ja yhtäkkiä istuinkin jo värit päässä :'D Mun ollessa kampaajalla äiti käväisi ottamassa itselleen kasvohoidon. Onneksi paikassa oli wifi ja no, voitte päätellä lopun...

tucca kampaajan jälkeen..:3

Illallista syötiin hotellilla, ja sitten käytiin vain suihkun kautta nukkumaan. Seuraavana aamuna aikainen herätys aamupalalle. Äiti lähti kampaajalle värjäämään juurikasvuaan, ja mä suuntasin Viru-keskukseen. Kiertelin itsekseni pari tuntia, kuitenkaan mitään löytämättä. Jossain vaiheessa tajusin, miten huvittavalta taisin näyttää: todella sporttinen fiilis tennareiden ja hupparin kanssa, kireät housut ja hiukset ponnarilla. Korvissa kuulokkeet ja paidassa teksti "La la la I can't hear you". Sellaisena mä ripeästi tepastelin eteenpäin, täysin omissa maailmoissani.

Oltiin sovittu äidin kanssa tapaavamme hotellilla 11:45. Lähdin hyvissä ajoin käppäilemään takaisin, tottakai Rimin kautta hoitamassa viime hetken ostoksia ja siellähän törmäsinkin äitiin. Hetken pähkäilyn jälkeen päädyttiin yhdessä siihen, että käyn ostamassa meille Subista lounaan, laivalla kun ne hinnat ovat mitä ovat (eikä laatukaan mitään parasta mahdollista ole...). Pakattiin tavarat, ja laivalle. Siellä seurattiin jotain kauko-ohjattavapikkuautokisaa, mitä ne siinä meidän vieressä pelasivat. Laitoin äidin hiukset ja kävin vähän testailemassa vähän testereitä..... :D Oli mukava reissu :3

~postaus tuon viikon ruoista täällä
~äidin hylkäämän kissapaidan ostinkin sitten seuraavalla reissulla, siitä täällä!